Επικοινωνήστε μαζί μας στο potistiriblog@gmail.com

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

Έως και 95% ακριβότερα πληρώνουμε τα εισαγόμενα οι Έλληνες


Ακριβότερη από πολλές ευρωπαϊκές αγορές παραμένει η ελληνική αγορά, σε επώνυμα προϊόντα πολυεθνικών ομίλων, παρά την ύφεση στην οικονομία.


Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης σε Ελλάδα, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Βουλγαρία σε 70 προϊόντα, εκ των οποίων τα 50 είναι επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα πολυεθνικών ομίλων, στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλότερες τιμές των δημητριακών, των απορρυπαντικών, των ειδών ατομικής υγιεινής και των αναψυκτικών.

Αντίθετα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές οι τιμές των νωπών προϊόντων, παρ' όλο που στην Ελλάδα καταγράφονται υψηλότερες οι τιμές παραγωγού.

Στελέχη του υπουργείου, σε δηλώσεις τους στο "Βήμα", σημείωσαν πως εκτός της υψηλής φορολογίας, οι τιμές επιβαρύνονται από την αύξηση των διεθνών τιμών στις χρηματιστηριακές πρώτες ύλες (πετρέλαιο, ζάχαρη, κακάο, κ.λπ.), στις εγχώριες αυξήσεις των τιμών παραγωγού, στην ανελαστική ζήτηση σε ότι αφορά στα τρόφιμα, στο μεταφορικό κόστος αλλά και στο μισθολογικό κόστος στον τομέα των υπηρεσιών.

+42,2% στα απορρυπαντικά, +51% στα αναψυκτικά, +96% στα είδη προσωπικής υγιεινής

Τα στοιχεία παρουσίασαν ο αναπληρωτής υπουργός Σωκράτης Ξυνίδης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός και ο ειδικός γραμματέας της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς Γιώργος Στεργίου, ενώ κοινοποιήθηκαν και στον πρωθυπουργό.

Οι κ.κ. Στεργίου και Κομνηνός χαρακτήρισαν τις τιμές "υπερβολικά υψηλές", ακόμη και αν αφαιρεθούν οι φόροι.

Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν τιμές υψηλότερες έως και 96,5% στα είδη προσωπικής υγιεινής, μέχρι και 44,2% στα απορρυπαντικά, έως και 51,3% στα αναψυκτικά, μέχρι 38% στις μπίρες και έως 46,96% στα δημητριακά!

Ενδεικτικά, μία μπύρα γνωστής μάρκας (από τις δημοφιλέστερες στην αγορά) κοστίζει 0,71 στην Ισπανία, 0,81 στη Βουλγαρία, 0,89 στη Γερμανία και 0,98 ευρώ στην Ελλάδα.

Αναψυκτικό με μεγάλο μερίδιο αγοράς κοστίζει 0,37 στην Ιταλία, 0,48 στη Βουλγαρία, 0,43 στην Ισπανία και 0,56 ευρώ στην Ελλάδα.

Αφρόλουτρο πολύ γνωστής εταιρείας με προσωπικά είδη, εξάλλου, κοστίζει 2.99 στην Ιταλία, 3,31 στην Μ. Βρετανία, 4,72 στη Γαλλία και 4,6 ευρώ στην Ελλάδα.

Τέλος, 2,29 ευρώ πληρώνουν τα δημητριακά γνωστής εταιρείας στην Ισπανία, 2,39 στην Ιταλία, 2,5 στη Γαλλία, 2,52 στη Μ. Βρετανία, 2,66 στη Βουλγαρία, 2,84 στη Γερμανία και 2,91 ευρώ στην Ελλάδα.

Μίας αποκλιμάκωσης μύριες έπονται...

Όπως είπε πολύ χαρακτηριστικά ανώτερο στέλεχος του υπουργείου "όπου έχουμε αποκλιμάκωση μισθολογικού κόστους έχουμε αποκλιμάκωση τιμών".

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο κόστος στέγασης και στο μεταφορικό κόστος το οποίο επιβαρύνει τις τιμές, με τις ανατιμήσεις να οφείλονται αποκλειστικά στην ραγδαία αύξηση των τιμών των καυσίμων - θέρμανσης και κίνησης αντιστοίχως.

Τόσο οι διεθνείς τιμές όσο και η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης (αυξήθηκε από 2 σε 6 λεπτά ανά λίτρο από 15 Οκτωβρίου) οδήγησαν τις λιανικές τιμές σε υψηλότερα επίπεδα παρ΄ ότι υπάρχει σημαντικός περιορισμός των περιθωρίων κέρδους των πρατηρίων και των εταιρειών εμπορίας (κυμαίνεται σταθερά κάτω από τα 10 λεπτά ανά λίτρο, μειωμένο κατά περίπου 20%).

Αξίζει να σημειωθεί πως στη στέγαση (σύμφωνα με τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος που συντάχθηκε τον Οκτώβριο του 2011) τα ενοίκια, τόσο κατοικίας όσο και εμπορικής χρήσης, παρουσιάζουν ραγδαία μείωση, καθώς τα περισσότερα συμβόλαια επαναδιαπραγματεύονται οδηγώντας σε μείωση τον ενοικίων η οποία εκτιμάται ότι είναι μεγαλύτερη από 15%.

Οι προτάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης

Και το υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται σε συζητήσεις με το υπουργείο Μεταφορών και Υγείας για αλλαγή του κανονιστικού πλαισίου, όπου εντοπίζονται στρεβλώσεις.

Προτείνεται:

- η δημιουργία ή η ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών στην ελληνική επικράτεια (π.χ. αποθηκευτικοί χώροι, εξοπλισμός, συστήματα ΤΠΕ, ζώνες ελεύθερου εμπορίου)

- η απόκτηση της κατάλληλης οργάνωσης και επιχειρησιακής ετοιμότητας εκ μέρους των επιχειρήσεων, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του εγχειρήματος

- η ώθηση των επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, να δημιουργήσουν αποθηκευτικά κέντρα στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου οι εγκαταστάσεις αυτές να έχουν το ρόλο logistics hubs των Βαλκανίων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο και να ενισχυθεί ο χαρακτήρας της Ελλάδας ως σημείο τροφοδοσίας των βασικότερων πλησιέστερων Βαλκανικών χωρών

- να συνδυαστούν οι προτεινόμενες ενέργειες με τους καθορισμένους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών και ιδιαίτερα με εκείνους που εμπλέκονται ως κόμβοι στο ελληνικό έδαφος

Ειδικότερα τονίζεται πως είναι ανάγκη:

- η άρση των διαφορών μεταξύ Φ.Δ.Χ. και Φ.Ι.Χ., π.χ. μικτά φορτία και συνδυαστικές μεταφορές και για τα Φ.Ι.Χ. (απαιτείται μελέτη κόστους για τη σκοπιμότητα μίας τέτοιας κίνησης). Σήμερα υπάρχουν 1.100.000 Φ.Ι.Χ. και 38.000 Δ.Χ.

- η αλλαγή προδιαγραφών κτιρίων (αποθηκών κ.ά.) - συντελεστή όγκου (Πολεοδομία)

- η απλοποίηση εμπορικών συναλλαγών με την εφαρμογή του e-invoicing, τη στιγμή που στην Ελλάδα διακινούνται ετησίως περίπου 40 εκατομμύρια τιμολόγια το χρόνο (η εξοικονόμηση κόστους ετησίως μπορεί να ανέλθει σε 1,5 δις €)

- η επανεξέταση των προϋποθέσεων αδειοδότησης και άρση των πολλών περιορισμών αναφορικά με τους χώρους αποθηκών (π.χ. περιβαλλοντικές μελέτες, αρχαιολογία, πυροσβεστική, Υπ. Υγείας κ.ά.)

- η θέσπιση κυλιόμενου ωραρίου των οδηγών (όχι άδειες μόνο Κυριακή και Δευτέρα)

- η κατάργηση θεσμικών περιορισμών στην ανάπτυξη των logistics

- η άρση απαγόρευσης συνδυαστικών μεταφορών νωπών με άλλα προϊόντα

- η μείωση γραφειοκρατίας τελωνείων (electronic & simplified procedures), τυποποίησης ροής, απλοποίησης διαδικασιών τους, λειτουργίας τους σε συνεχή βάση (24ωρη λειτουργία όλο το έτος), μείωσης του μεγάλου κόστους εκτελωνισμού σε bonded περιοχές (€40 αντί για €7, που υπάρχει στην Ε.Ε.)

- η κατάργηση του έμμεσου κόστους από φορολογικές παραβάσεις (π.χ. διαχωρισμός εύφλεκτων ειδών από απλά προϊόντα με aerosol cans, νόμος σχετικά με το συνολικό βάρος του οχήματος που προβλέπει ότι πρέπει να είναι μικρότερο από το βάρος που είναι από μόνο του το όχημα χωρίς το ωφέλιμο φορτίο κ.ά).